Let´s talk about stress baby, let´s talk about you and me..

Vaření a pečení teď v těchto teplotách moc nedávám, takže jsem se rozhodla, že nasytím alespoň vaše duše a sem tam se tady podělím o nutriční moudra.

Všeobecné povědomí ohledně přibírání nebo hubnutí je, že hlavní podmínkou jednoho či druhého je kalorický deficit nebo přebytek. Jinak řečeno, jestliže víc spálíte než přijmete, budete hubnout a naopak. V praxi to ale ne vždy funguje. Určitě to znáte z vlastní praxe nebo zkušenosti někoho z vašeho okolí. Cvičíte jako kdyby vás za měsíc čekala olympiáda, vše co není zdravé,nízkokalorické nebo dietní má u vás zákaz vstupu, ale kostky na břiše jsou v nedohlednu případně i přes štíhlou postavu je váš poměr tuku v těle při měření pořád podezřele vysoký.

Tělo je bohužel nebo bohudík (záleží na úhlu pohledu) o hodně víc komplikovaný systém procesů. Již desítky let staré studie dokázali, že nejenom jídlem je člověk živ  – i za předpokladu, že do těla tedy dostáváte správné živiny v správném poměru, není vyloučeno, že výsledkem bude nezdravé tělo s nadváhou.  Významnou složkou vstupující do celé této rovnice je totiž psychika.

Abyste pochopili, jak vám každodenní stres dopomůže k pneumatice kolem pasu, je potřeba si vysvětlit, co se v těle v takové chvíli děje.

Představte si například, že se procházíte v lese a narazíte na medvěda (tenhle příklad je moje číslo 1 noční můra, dosaďte si ale klidně žraloka v moři, pavouka v koupelně apod). Vaše tělo zareaguje bezprostředně vyloučením hormonálního koktejlu – adrenalin, noradrenalin, kortizol… I když máte pocit, že v hlavě máte vymazáno, tělo ví co je potřeba a to ideálně utéct. Veškeré procesy, které v té chvíli nejsou důležité nebo dokonce na obtíž jsou odstaveny na druhou kolej – trávení, rozmnožování,… a priorita je dána zásobení svalů, které k běhu potřebujete. Nikdo určitě nechce běžet pomalu jen kvůli tomu, že teď akorát potřebuje pracovat na tom řízku, který má v žaludku.

Potlačen je díky kortizolu taky inzulin, kterého primární funkcí je odvádět z krve glukózu a ukládat jí. Lezeme po stromě před něčím co nás chce sežrat, ukládat tedy nic nechceme, cukr v krvi chceme mít ready pro svaly teď a tady. Na chvíli se tedy staneme tzv. inzulinově rezistentními.

To, že nám rychleji buší srdce je asi jasné taky, je potřeba dodávat svalům kyslík rychleji a stresové hormony dokážou zařídit i tohle. Famózní, že jo?:)

Řeknime, že to medvěď nakonec vzdá, stres pomalu odezní a vy se vrátíte se super historkou zpátky domů. Buňky, kterým jste po celou tu dobu nedopřáli žádnou zásobní energii teď křičí hladem, takže si nejspíš dáte něco pořádného a vysokokalorického. Vše v pořádku jestli chodíte do lesa jednou za měsíc a medvěda potkáte jednou (já doufám nikdy) za život.

Jenže stres není jenom setkání s divou šelmou. Náročný trénink, nedostatek spánku, hladovění, tréma před veřejným vystoupením… to vše jsou situace, které v těle vyvolávají velice podobné reakce. Kolik jich za den zažijete? Od rána kdy nestíháte do práce, přes poradu kde máte prezentovat před kolegy, hádka doma a pak pár hodin spánku.. Zní to povědomě?

Časté zvedání krevního tlaku a rezistentnost vůči inzulinu jsou samy o sobě věci vedoucí k diabetu a srdečním obtížím. Přejídání po stresové situaci se týká také hodně lidí, většinou jsou v tomhle přebornice ženy. Já třeba po noci s minimem spánku nutně potřebuji pizzu, hranolky nebo Coca Colu.

Kortizol ale také velice často přispívá k růstu tzv. viscerálního tuku – tuku uloženého kolem orgánů v oblasti břicha. Koncentrace tohoto hormonu v tkáních je totiž řízena enzymem, který je uložen v tukové vrstvě a to v nejvyšší míře právě ve vrstvě viscerální. Jestliže trénujete jako zběsilí, málo spíte a ještě k tomu i málo jíte, je velice možné, že si kolem pasu ukládáte tuk, který je nejenom neestetický ale také zdravotně nebezpečný.

Jak tomu zabránit? Omezit stres samozřejmě. To, že to není lehké je mi jasné, já chtěla knihou o stress managementu minulý týden umlátit paní v metru. Jsou ale způsoby jak zmírnit alespoň ten, který ovlivnit umíte. Ať už je to spánek, rozumná míra tréninků, dostatek správného jídla, jóga, meditace,… žijeme v době, kdy se tím, jak moc toho máme na práci a jak moc stresu máme, chlubíme.  Třeba to z dlouhodbého hlediska až tak chytré a k chlubení není.

Já se rozhodla pomáhat si právě jógou. Praktikovat jí můžete asi v každém městě, v Praze se cvičí v tomto počasí i venku a přísahám, že to pomáhá:) Pro ty, kteří by si chtěli zkusit právě tuto formu relaxace, každé úterý od 18:30 cvičíme u Karlínského náměstí za administratívními budovami.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s